Zmieniony system segregacji odpadów - pytania i odpowiedzi

W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, obowiązującym od 1 stycznia 2020 roku, zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi poniżej odpowiedziami.
 
  1. Czy muszę kupić kubeł na BIO-odpady i gdzie mogę to zrobić?
Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik należy do właściciela, bądź administratora nieruchomości. Dla odpadów biodegradowalnych konieczny jest zakup pojemnika w kolorze brązowym z napisem „BIO”, posiadającego atest PZH, gwarantujący brak szkodliwego wpływu na użytkownika i spełniającego polskie normy EN 840-1-2-3, które zapewniają odpowiednią wytrzymałość i odporność w określonych warunkach, na przykład w sytuacji zagrożenia pożarowego, niskich temperatur, uszkodzeń mechanicznych. Najlepiej byłoby, gdyby taki pojemnik posiadał zintegrowane drugie dno w postaci kratki/rusztu, mającego na celu umożliwienie swobodnego odpływu cieczy z pojemnika do osadnika. Ruszt powinien być uchylny i trwale zamocowany, by nie wypadał przy wysypywaniu ani myciu, a jednocześnie jego wychylenie ma umożliwić umycie spodniej części rusztu i osadnika. Pojemnik powinien mieć zapewnioną odpowiednią wentylację (otwory wentylacyjne po bokach o średnicy nie mniejszej niż 4 mm i nie większej niż 6 mm, umieszczonych równomiernie na całej powierzchni z wyłączeniem misy odciekowej).
 
Pojemniki można kupić np. w sklepach i marketach z materiałami budowlanymi lub w Agencji Komunalnej sp. z o.o. w Brzeszczach ul Kościelna 7.
 
Informujemy, że obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik nie oznacza konieczności zakupu kosza. Agencja Komunalna sp. z o.o. oferuje możliwość wydzierżawienia pojemników na odpady zmieszane oraz na odpady BIO.
Koszt dzierżawy 1 pojemnika to 35 złotych za rok.
 
 
  1. Czy muszę kupić pojemnik na BIO-odpady jeżeli posiadam kompostownik lub zagospodarowuję je we własnym zakresie?
Obecnie wszyscy mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej, którzy deklarują selektywną zbiórkę odpadów, muszą wyposażyć się w brązowe pojemniki. Wyjątkiem, który zwalnia z obowiązku posiadania brązowego pojemnika, jest kompostowanie odpadów BIO na terenie swojej posesji lub zagospodarowywanie ich we własnym zakresie np. jako pokarm dla zwierząt. Odpady BIO nie mogą być wrzucane do pojemnika z odpadami zmieszanymi.
 
 
  1. Ile kubłów można mieć w domu jednorodzinnym?
Tyle, ile jest potrzebne.
Liczba i wielkość pojemników powinna być dostosowana do przewidywanej ilości odpadów z danej nieruchomości. Przypominamy, że opłata za odbiór odpadów jest ponoszona wg liczby mieszkańców nieruchomości, niezależnie od liczby kubłów na śmieci.
 
PRZYKŁAD:
3-osobowa rodzina Kowalskich ma 2 kubły na odpady zmieszane i 1 kubeł na odpady BIO. Natomiast mieszkająca po sąsiedzku 3-osobowa rodzina Nowaków ma tylko 1 kubeł na odpady zmieszane i 1 kubeł na odpady BIO.  Każda rodzina ponosi opłatę za wywóz odpadów w takiej samej wysokości, tj. 3 osoby x 15,90 zł = 47,70 zł miesięcznie.
 
Stawki opłat za świadczenie usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów określa Uchwała nr VII/73/2019 Rady Miejskiej w Brzeszczach z dnia 28 maja 2019 r., tj.:
  • miesięczna stawka opłaty od jednej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w wysokości 15,90 zł, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
  • miesięczna stawka opłaty od jednej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w wysokości 25,50 zł, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
 
  1. Jaka jest częstotliwość wywozu śmieci?
Informacje dotyczące terminów, rodzajów odpadów odbieranych i zasad ich segregacji zawarte są w harmonogramach dostarczonych do każdej zamieszkałej nieruchomości przez Agencję Komunalną sp. z o.o. Harmonogramy opracowano w podziale na poszczególne miejscowości, z podziałem na ulice.
Odpady odbierane co tydzień w systemie naprzemiennym, tj. w jednym tygodniu odpady zmieszane , a kolejnym tygodniu BIO-odpady (kubeł w kolorze brązowym).
 
Harmonogramy są dostępne na stronie internetowej: https://brzeszcze.pl/od-stycznia-2020-roku-obowiazuje-zmieniony-system-segregacji-odpadow,9676
 
 
  1. Komu zgłosić, że śmieci nie zostały odebrane w terminie podanym w harmonogramie?
Na podstawie umowy z dnia 29 maja 2019 roku Agencja Komunalna sp. z o. o. jest wykonawcą usługi odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości mieszkalnych na terenie Gminy Brzeszcze. Wszelkie uwagi dotyczące jakości świadczonej usługi, w tym nieterminowego odbioru odpadów, należy zgłaszać do  Agencji Komunalnej sp. z o. o.
 
Dane kontaktowe:
Agencja Komunalna sp. z o.o.  ul. Kościelna 7, 32-620 Brzeszcze
telefon: 32/ 211 12 47, telefon/fax: 32/211 15 43
email: ak@ak.brzeszcze.pl
www.ak.brzeszcze.pl
 

Bądź na bieżąco z aktualnościami w Brzeszczach

wpisz swój adres e-mail i otrzymuj informacje na swoją pocztę
zamknij
Ten serwis, podobnie jak większość stron internetowych wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. | Polityka bezpieczeństwa i polityka cookies